Krig og energikrise, hvad betyder det for din virksomhed?

Del siden:

”Det handler om at have ekstra fokus på strategien og den økonomiske udvikling.”

Skrevet af Jytte Rabæk Schmidt, MVR Consult – jytte@mvrconsult.dk

Vi havde netop sluppet Covid 19, da nye udfordringer dukkede op. Krigen i Ukraine, ja i Europa påvirker os alle.

Det handler om at have strategisk fokus og være tæt på ”maskinrummet” i din virksomhed

Vi arbejder rigtig meget med at facilitere strategiprocesser for små og mellemstore virksomheder. En af de brancher som vi bl.a. samarbejder med, er fjernvarmebranchen. Her betyder krigen og den afledte energikrise bl.a. en vækst, som nok aldrig er set før. Mange vil gerne have fjernvarme i stedet for opvarmning med gas. Den transformation som fjernvarmebranchen gennemgår, kræver stor strategisk fokus både i bestyrelsen og i den daglige ledelse.

Men det er jo ikke kun fjernvarmebranchen, som er ramt. Nej det er vi overbevist om, at din virksomhed også er. Det kan både være aktivitetsmæssig, omkostningsmæssigt og ressourcemæssigt. Mange virksomheder oplever, at man ikke kan få den ønskede arbejdskraft, man kan ikke få de materialer der er behov for, og de materialer der købes, er steget voldsom i pris. Samtidig hermed tror vi, at der er er en fornemmelse af, at man kigger ind i en nedgang på grund af bl.a. inflationen og de høje energipriser, som gør, at omkostningerne har taget ”himmelflugt”. Sidstnævnte medvirker sandsynligvis til at efterspørgslen falder.

Derfor er det vigtigt, at ledelsen og bestyrelsen har ekstra fokus på strategien og de risici, der ligger forude, samtidig med at den daglige fokus på virksomhedens ”maskinrum” bør være i centrum.

Strategiske fokus i en krisetid

Den vision og de mål, som virksomheden har sat på den lidt længere bane, bør observeres nøje, og der bør være særlig fokus på, hvilke risici der er, således at man er på forkant i forhold til at få øje på, hvornår der skal justeres i strategien.

Nogle af de indikatorer, som er vigtige at holde fokus på i dagligdagen, er bl.a. følgende:

  • Væksten i virksomheden (høj vækst kræver stor likviditet)
  • Dækningsbidraget på enkelte kundegrupper/projekter
  • Debitorer – betaler kunderne til tiden
  • Likviditeten generelt set
  • Fokus på kapacitetstilpasning

Den økonomiske opfølgning er vigtig, og der bør være særlig fokus på ikke kun at ”kigge i bakspejlet, for så risikerer man at køre galt”.

Det er vigtigt at have fokus på forecast, dvs., at man løbende har fokus på om budgettet holder for resten af året.

I praksis bør man vurdere budgettet for de resterende måneder af året, således at man løbende har et billede af, hvordan året ender ud. Dette medvirker til at skabe så godt et billede som muligt af økonomien og som så gør, at det er muligt tidligt at reagere og justere.

Hvis du ikke har en bestyrelse, så brug en ekstern person eller en af dine nære kontakter, som kender din virksomhed. Det kan være én, som du kender fra dit netværk, din revisor, en sparringspartner, som kan give dig input/sparring i forhold til den situation, du og din virksomhed står i – kontakt MVR Consult!

MVR Consult startede i 2005

I 2005 startede Jytte Rabæk Schmidt MVR Consult, med det formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at blive skarpe på virksomhedens retning og mål.

I alle årene er der gennemført et hav af møder med virksomhedsejere og bestyrelser i mange forskellige virksomheder, ligesom Jytte er med i forskellige bestyrelser og er hermed hel tæt på at bidrage til at sikre virksomheders fremtid og udvikling.

I dag drives MVR Consult i samarbejde med ægtefælden Erik Ravn Schmidt fra deres fælles gård i Maugstrup – Læs mere.

"Mennesker og fælles værder skaber de bedste resultater"

Tag fat i os

Vi står klar til at hjælpe din virksomhed med at gennemføre udviklingsprocesser indenfor strategiudvikling, virksomhedsledelse og økonomi. Vi tilbyder også passende kandidater til bestyrelsesposter.

Kontakt os for et uforpligtende møde. Det koster intet andet end jeres tid.