- Aktuelt ·
Skrevet af Jytte Rabæk Schmidt, MVR Consult – jytte@mvrconsult.dk
—
Hvorfor handler det om at tænke anderledes i en krise?
For de fleste virksomheder blev meget vendt op og ned på grund af Covid-19 i 2020. For vores virksomhed betød det, at med et slag blev alle arrangementer efter den 11. marts og indtil medio juni aflyst. Det var en underlig fornemmelse, men lærte os også at nytænke, hvilket er utrolig vigtigt. F.eks. blev alle møder dvs. koordinerings- og bestyrelsesmøder digitale, der blev udviklet webinar mv. Der var dog stadig en del møder, som ikke kunne afvikles digitalt, da det her var vigtigt, at man var fysisk til stede for at deltage i og gennemleve processen.
Mange virksomheder havde behov for at tilrettelægge arbejdsdagen anderledes, enten digitalt, eller ved at definere nye regler for den måde, man arbejdede sammen på, mens andre blev nødt til fuldstændig at lukke ned og sende medarbejdere hjem, og i værste fald at afskedige medarbejdere.
For at lære af den situation, som vi har været igennem som f.eks. Covid-19, er det vigtigt at evaluere. Derfor kan vi anbefale, at man forsøger at skabe svar på følgende spørgsmål:
Hvis din virksomhed har en bestyrelse, så er spørgsmålene oplagt at drøfte i det forum, og ja, det er risikostyring er faktisk én af bestyrelsens pligter at have fokus på.
Hvis du ikke har en bestyrelse, så brug en ekstern person eller en af dine nære kontakter, som kender din virksomhed. Det kan være én, som du kender fra dit netværk, din revisor, en sparringspartner, som kan give dig input/sparring i forhold til den situation, du og din virksomhed står i – kontakt MVR Consult!